Herstellen na seksueel misbruik: 10 tips


Herstellen na seksueel misbruik in je kindertijd kost tijd. Veel tijd, veel energie en veel aandacht. Ik ben sinds 2017 bezig met mijn herstel. Sinds die tijd heb ik vele tools uitgeprobeerd en de tien tools die mij het meeste hebben geholpen bij mijn herstel wil ik graag met je delen in deze top tien tips voor herstel. Wellicht heb je er wat aan.

Doe in ieder geval vooral wat goed is voor jou. Vertrouw op je innerlijke wijsheid, je weet zelf altijd het beste wat goed voor je is en wat voor jou klopt.

Herstellen na seksueel misbruik

Deze top tien tips en tools zijn de stappen die ik in deze volgorde naar herstellen van seksueel misbruik heb gezet.

Tip voor herstel #1: Zoek hulp

Erken dat je hulp nodig hebt en zoek de juiste hulp. Dat was voor mij in ieder geval de eerste stap naar herstel. In 2017 durfde ik te vertellen dat ik last had van suïcidale depressies. Waaróm dat zo was, dat kon ik nog niet. Ik kreeg gelukkig hulp en kwam bij de GGZ Centraal terecht. Mijn persoonlijke verhaal en mijn reis naar herstel kun je in een notendop hier lezen.

Tip voor herstel #2: Vind een behandelaar waar je je veilig voelt

Ik heb 32 jaar lang gezwegen over het misbruik uit mijn kindertijd. Pas toen ik na 2 jaar bij de GGZ een psycholoog kreeg die ik helemaal vertrouwde, durfde ik na 1,5 jaar met haar gesprekken te hebben gevoerd, stapje voor stapje te vertellen over het misbruik. Ik vertrouwde ook mijn ademcoach in mijn herstel. Door met haar diep te ademen, durfde ik steeds opener te zijn over wat er vroeger gebeurd is. Geef jezelf tijd voor herstel. Praten over iets wat je zolang hebt weg gestopt, kost tijd en je hebt dus ook iemand nodig die je vertrouwt en waar je je veilig genoeg voelt om over het misbruik te gaan praten.

Tip voor herstel #3: Deel het met dierbaren

Wanneer je durft te gaan praten over wat je hebt meegemaakt, is het heel helend om met dierbaren te praten. Je voelt waarschijnlijk zelf wel aan aan wie je het wel of niet wilt vertellen. Neem ook hier je tijd voor. Ik ging op een gegegeven moment een beetje te snel met delen. Delen is niet altijd helen.. Daarover kun je lezen in deze blog. Het delen van mijn reis naar herstel op deze website heeft mij overigens ook heel erg geholpen. Van me af schrijven helpt me.

Tips voor herstel #4: PTSS behandeling bij PSYTREC

De kans dat je, net als ik, PTSS hebt overgehouden aan het seksueel misbruik is aanwezig. Ik ben via het RTL programma Geraldine en de vrouwen bij PSYTREC terecht gekomen. Ik bleek PTSS te hebben en volgde bij hun (in verband met de Covid pandemie) online een behandeling vanuit huis. Tijdens deze behandeling heb ik voor het eerst álles over het misbruik durven vertellen. Dat was heel erg eng, maar daardoor konden ze me wel écht goed helpen. Je kunt via PSYTREC een test doen om te checken of je PTSS hebt. Hier kun je lezen hoe ik hun behandeling heb ervaren. PSYTREC is voor mij heel belangrijk geweest om te herstellen van seksueel misbruik.

Tips voor herstel #5: PTSS behandeling bij Trauma Centrum Nederland

Na de behandeling bij PSYTREC ben ik nog in behandeling geweest in Vorden, bij Trauma Centrum Nederland. Deze behandeling was voor mij de perfecte vervolgbehandeling. Herstellen van seksueel misbruik en PTSS gaat niet “overnight”. De persoonlijke en creatieve aanpak van Trauma Centrum Nederland vond ik heel fijn.

Tips voor herstel #6: Lezen over misbruik en trauma

Wat mij erg heeft geholpen, is lezen over misbruik, over misbruik in de kindertijd en over trauma en PTSS. Ik vind lezen een fijne manier van psycho educatie en zo kon ik mezelf beter begrijpen. Begrip voor jezelf krijgen is helend. Althans zo ervaar ik het. Ik schreef een blog over de (voor mij) beste boeken over seksueel misbruik en trauma.

Tips voor herstel #7: Zelf compassie

Seksueel misbruik in de kindertijd leidt er vaak toe dat je jezelf gaat haten. Ik vond mezelf een vies en slecht mens. Een mislukt mens. Vanaf het moment dat ik mijn trauma ging verwerken, leerde ik dat ik in plaats van mezelf de grond in te stampen met zelf compassie tegen mezelf kon leren praten. Onder andere met behulp van het werk van Kristin Neff, en vooral met haar werkboek zelf compassie, leerde ik liever voor mezelf zijn. Weten en voelen dat ik geen slecht mens ben, maar dat ik iets slechts heb meegemaakt. Dat maakt een wereld van verschil.

Tips voor herstel #8: De polyvagaal theorie

Als je seksueel misbruikt bent en/ of PTSS hebt, is je autonome zenuwstelsel ontregeld geraakt. De eerste twee delen van je autonome zenuwstelsel zijn in overdrive gegaan. Dat betekent dat je snel bevriest en snel wil vluchten en/ of vechten. Je ziet alleen nog maar onveiligheid. Daar kun je overigens niks aan doen, dat is een volautomatisch overlevingsmechanisme van je autonome zenuwstelsel. Ook al is het in het hier en nu inmiddels veilig en kun je dat rationeel begrijpen. Het misbruik was tóen, maar het voelt als nú. Dat komt door je ontregelde autonome zenuwstelsel. Trauma maakt een hoop stuk.

De polyvagaal theorie gaat over hoe je je zenuwstelsel weer in balans kunt krijgen. Je leert hoe je je weer veilig kunt voelen door naar het derde (en evolutionair gezien nieuwste) deel van je zenuwstelsel te gaan. Dit is het veilige, verbonden en sociale deel.

De polyvagaal oefeningen helpen mij nog steeds om in het hier en nu te kunnen zijn en me veilig te voelen. Ik heb een (online en individuele) traumasensitieve mindfulness cursus op basis van de polyvagaal theorie gedaan. Deze tool is wat mij betreft heel belangrijk bij herstellen van seksueel misbruik. Wil je meer weten over de polyvagaal theorie dan kan ik het boek Activeer je nervus vagus van harte aanbevelen.

Tips voor herstel #9: Bewegen in de natuur

Bewegen is belangrijk. Dat weet iedereen. Maar als je leeft met PTSS door seksueel misbruik uit je kindertijd is het heel belangrijk dat je goed gedoseerd beweegt. Aangezien je zenuwstelsel ontregelt is, kan teveel of juist te weinig bewegen je nog verder ontregelen. Als je in het bevries deel van je zenuwstelsel zit dan voel je je waarschijnlijk depressief, koud en alleen. Misschien dissocieer ook. Als je dán ineens heel fanatiek gaat sporten, raakt je zenuwstelsel van slag. Beter is het om dan wat te gaan wandelen en het bewegen rustig op te bouwen. Stapje voor stapje je zenuwstelsel naar het veilige, verbonden deel te helpen.

Als je in het vecht en vlucht deel van je zenuwstelsel zit, voel je je waarschijnlijk nerveus, opgejaagd en geïrriteerd en boos. Dan kan yoga doen bijvoorbeeld helpen weer iets te kalmeren. Doe iets waar jij je goed bij voelt en ga stapje voor stapje.

Tips voor herstel #10: Jij bepaalt!

Een mantra die mij echt helpt is: “Ik bepaal” Niet het trauma en niet de buitenwereld. Ik bepaal mijn leven en ik bepaal zelf wat goed is voor mij. Voor mij is dat genoeg rusten, zodat ik op mijn eigen manier en eigen tempo kan leven.

En jij bepaalt wat goed is voor jou. Iedereen weet diep van binnen precies wat dat is. Het belang van eigen regie na seksueel misbruik is daarom groot.

Mijn onderbuik is altijd mijn kompas geweest. Ik ben haptonoom en heb altijd goed kunnen voelen of iets voor mij goed voelt of niet. Of het voelt als een Ja of als een Nee. De Ja, maar voorál de Nee durven uiten, vond ik altijd doodeng omdat ik door het misbruik het gevoel had dat ik niks mocht/ kon bepalen. Ik was overgeleverd aan de ander en dat gevoel is lang gebleven.

Inmiddels is voelen of ik iets wel of juist niet wil en dat uiten iets wat ik steeds makkelijker doe.

Ik vertrouw op mijn innerlijke wijsheid en dat voelt bevrijdend en veilig. Ik wens jou ook een gevoel van vrij en veilig zijn in jezelf.

De tips voor herstel toepassen

Het seksueel misbruik dat je als kind hebt meegemaakt is vreselijk. Het spijt me dat jou dat is overkomen.

Ik wens je veel succes en sterkte met je herstel en hoop dat je wat aan deze tools/ tips hebt. Zo ja, dan hoor ik graag welke tool voor jou het beste werkt.

Als je begeleiding en een reisgenoot wilt bij je herstel: ik help je graag. Hier lees je meer over wat ik aanbied.

Veel liefs, licht en liefde

Roos


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *